Otwarcie sezonu kajakowego w Kujawsko-Pomorskim

Opublikowano: 18 kwiecień 2014

Tegoroczne rozpoczęcie sezonu kajakowego miało miejsce na wodach Kanału Górnonoteckiego, Kanału Bydgoskiego oraz Brdy. Było częścią obchodów Roku Kanału Bydgoskiego. Udział w otwarciu sezonu wzięło około stu kajakarzy z regionu. Pierwsi klubowicze zebrali się w siedzibie KTW Chełmno już kilka minut po wschodzie słońca (wschód słońca w Chełmnie był o 5.55) by upewnić się, że wszystko jest gotowe do wyjazdu. Następnie wyruszyli do Bydgoszczy, by na parkingu przy Łuczniczce dołączyć do pozostałych grup. Stamtąd o godzinie ósmej wszyscy ruszyli na początek spływu tj. do miejscowości Lisi Ogon. Po blisko godzinnej podróży, rozładowano kajaki z przyczepy, a po krótkich przygotowaniach zwodowane zostały pierwsze kajaki.

Na blisko 15 kilometrowej trasie na uczestników spływu czekało 7 śluz (średnio co 30 minut – 1800m), które były prawdziwą atrakcją, gdyż śluzowanie kajaków (szczególnie pojedynczych) to prawdziwa rzadkość.

Przygodę rozpoczęto się na Kanale Górnonoteckim, którego 25 kilometrowa trasa jest częścią 105 kilometrowego szlaku łączącym Kanał Bydgoski poprzez Jezioro Gopło z Wartą. Zbudowany w 1774 roku stanowił zaopatrzenie najwyższej przegrody Kanału Bydgoskiego w wodę.

Po pokonaniu pierwszych dwóch śluz (podnoszenia o niespełna dwa metry) kajakarze znaleźli się na Kanale Bydgoskim, który stanowi zabytek hydrotechniczny. Oddany do użytku w 1774 roku swoje pierwsze projekty miał już w XVI wieku. Budowę rozpoczęto wiosną 1773 roku z polecenia króla Fryderyka II Hohenzollerna, zaangażowano około 8 tysięcy osadników z państewek niemieckich, których sprowadzono specjalnie do budowy kanału. Wielokrotnie przebudowywany i modernizowany na początku XX wieku mógł obsługiwać jednostki o wyporności 500 ton. Powojenne zaniedbania spowodowały jednak znaczny spadek wykorzystania kanału, który obecnie znajduje się w drugiej klasie dróg wodnych. Część starej trasy długo nie zostawała zasypana ze względu rozwinięcie się życia towarzyskiego oraz ruchu turystycznego (restauracje, kawiarnie, oraz inne atrakcje np. sala taneczna). Z biegiem czasu użyteczność i fascynacja kanałem spowszechniała, więc część starej trasy zasypano. Na przełomie wieków XX i XXI odrodziło ponownie się życie towarzyskie, włodarze oraz mieszkańcy Bydgoszczy coraz chętniej zaczęli spoglądać w stronę wody. Prace remontowe przy kanale, oraz starania Fundacji Kanału Bydgoskiego spowodowały iż cud hydrotechniczny zostaje wpisany na listę zabytków województwa. Połączenie Kanału Bydgoskiego i Noteckiego stanowi szlak Wisła – Odra (europejska droga wodna E-70).

Dziś możemy powiedzieć, iż starania władz Bydgoszczy dalej idą w kierunku popularyzacji kanału oraz rzeki przebiegającej przez miasto. W roku ubiegłym (2013) miały miejsce imprezy kulturalno-sportowo- rozrywkowe w ramach programu „Ster na Bydgoszcz”

Spływ ukończono tuż przed godziną piętnastą. Komandorem spływu był Wiesław Kruża, członek Komisji Rewizyjnej PZKaj. Pilotami Roman Majewicz oraz Krystyna Czerwińska zaś lekarzem – Zygmunt Głowacki. W siedzibie RTW Bydgostia, nieco zmarzniętych kajakarzy rozgrzała gorąca strawa (grochówka), wspólnie dzielili się wrażeniami, w których królowały śluzowania na największych progach (zmianę poziomu lustra wody o 7,6 metra). Po niekończących się rozmowach z uczestnikami oraz przedstawicielami organizatora (Kujawsko-Pomorski Związek Kajakowy) wyruszono do Chełmna. Więcej informacji o tej udanej imprezie można znaleźć na stronie Klubu Turystki Kajakowej Chełmno.